Ännu en kanonträning!! :o)

Börjar känna mig bortskämd med härliga ridpass - inte för att jag klagar - nej, nej, tvärtom!!! Jag känner mig lyckligt lottad och inte utan att jag undrar om det kan hänga ihop med mina nyöppnade portar inom ridningens ädla konst... ;o). Var och tränade för A idag och fick beröm att Ella har börjat få en härlig överlinje (så att vi är på rätt spår har vi ju fått snabba bevis på)... Sådant smicker funkar såklart fin-fint ;o). Ella är dessutom mycket mer positiv och tjorvar inte i framridningen så jag tänker absolut fortsätta på detta sätt! Det är komiskt men det är helt i linje med Jens Fredricson "lära" om hur han rider fram och värmer upp sina hästar (som jag berättat om i tidigare inlägg). Det är dessutom helt i linje med en bok jag läser av Carl Hester - en ryttare som jag tycker rider fantastiskt bra! Hans hästar fullkomligt dansar fram och ser alltid nöjda ut. Boken heter "down to earth dressage" och handlar om att dressyr i första hand ska vara roligt och positivt, man ska leka fram arbetet med hästen och ge resp individ den tid den behöver för bäst resultat och inte stressa fram någonting... Nyckelord är avspänt, positivt och roligt. Blir det "tense", vare sig det är häst el ryttare ska man backa av. Tvingar man igenom i det läget förlorar man mer i det långsiktiga perspektivet än man vinner i det kortsiktiga... En väldigt, väldigt inspirerande bok med mycket bilder, förklaringar, tips och trix.... Dessutom visar han varje moment med både unghäst, en "mellangammal" häst och en GP häst så man får verkligen hela spannet... Men nu tillbaka till dagens ridning ;o)

Idag fortsatte vi öva på samma tema som förra veckan, mjuka händer som följer med fram till munnen, alla kommandon för vikten, skänklar och säte. Vi jobbade mycket med rakriktning i alla gångarter. I galoppen har jag problem med rakriktningen i vänstervarv. Min högra hand försöker hela tiden kompensera detta genom att hux flux vara över på vänster sida och inte sjutton är Ella ett smack rakare... Oerhört frustrerande!! Får jobba med det där och se hur jag kan få koll på mina hjälper i det där varvet, i höger gick det betydligt bättre! A kommenterade också att Ella är mycket mer stabil överlag och vi jobbade lite med skolor. Efter lektionen var det idel ädel beröm och A var riktigt nöjd med passet - KUL!! :o)

Men nu är jag så trött att ögonen går i kors så godnatt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0