Tävling imorgon - nervös?

Imorgon är det tävling i Mark som gäller. Har i ett svagt ögonblick anmält mig till LC:2 och LB:2 vilket innebär debut på lång bana. Har inte riktigt bestämt mig om jag är för eller emot lång bana ännu... Red igenom programmet igår och det är ju mycket lättare att öva program på lång bana när man rider i ett fullstort ridhus med bokstäver. Övar man dom korta programmen är det lite trixigare för man måste föreställa sig bokstäver och linjer... Så 1-0 till lång bana. Momenten kommer inte heller lika tätt inpå varandra (iaf inte på min gräsrotsnivå) när man rider lång bana utan man har lite mer tid att förbereda sig mentalt, det är ju såklart bra 2-0... Å andra sidan så är en långsida mycket längre vilket kan leda till att man kan tappa ut hästen så den hinner bli lång som ett ösregn om man inte rider tillräckligt , känns som att det på en kortare transportsträcka inte hinner få riktigt samma tapp - å andra sidan har du mer tid på dig att rätta till... Hmm.. 1-1 på den? 3-1 totalt so far - men jag ber att få återkomma efter tävlingen...

Hur ligger vi till ridmässigt då? Jo, red i ridhuset igår. Tydligen har det flyttat in livsfarliga hästätande monster i sargen på ena långsidan i ridhuset - för där skulle vi INTE gå... Så Ella och jag hade en liten meningsskiljaktighet om huruvida man verkligen behövde gå bredvid sargen eller ej, och kan ni tänka er - efter en stund så visade det sig att man visst kunde gå där som en fin häst... *tadaa. Så efter lite småstrul så kom vi igång och jobbade, red igenom LB:2 programmet 2 ggr vilket kändes bra att ha gjort. Gick hyfsat faktiskt, halterna exkluderat ;o). Så hur gick halterna då? Jo, hon stod faktiskt stilla, dock med mulen som högsta punkt men än dock stilla ;o). Inte heeelt snyggt när hästen ser ut som en kamel, men jag tänker såhär:
I denna posén måste hon ju iaf få 4:or, så om jag verkligen försöker FOKUSERA och RIDA så ska jag ha som ambition att får 3st 8:or för att kompensera och då blir et ju iaf medelbetyg 6 *hahaha*. Var det inte stjärnorna man skulle sikta mot för att hamna i trätopparna ;o). Alternativet hade ju iofs varit att få halterna att funka så man får iaf 5-6 på dom men det känns mer att överkomma än att försöka satsa på 8:orna *hahaha*

Så är jag nervös? Har börjat ana att nervositet yppar sig på olika sätt. Jag är adrig nervös på det förutsägbara sättet - men däremot har jag börjat inte att min ofokusering, flams och trams är nog banne mig en form av nervositet. Skojade lite med en kompis idag om att om man är ofokuserad och flamsig slipper man ta "ansvar" för ett dåligt resultat - blir som en slags livlina så behöver man inte erkänna att det gick åt skogen för att man red för dåligt... Samtidigt är man ju väl medveten om det.... Jaja, ska försöka peppa upp mig och bli en seriös och fokuserad tävlingsryttare... Men ja, lite nervös är jag allt ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0