Reflektion av våren samt höstens målsättning

Hemkommen efter Falsterbo är man ju FULL av insipiration, så jag satt igårkväll och funderade ut vad jag faktiskt  har för målsättning med hösten. Förra året var så lätt i och med kvaliteten, och i våras skulle vi ut och tävlingsdebutera LC-LB. Målet var då att rida in godkända resultat, men det har ju gått lite sådär... Så det gjorde att jag började reflektera över våren som varit. Tänkte att det är lättare att sätta upp nya mål om jag först funderat över de som jag hade... Vill ju inte sätta upp orimliga mål ;o). Så vi börjar med att syna bevisen:

GFRK 080504
LC:1 - 63,3% * 
LC:2 - 62,1%

GHEC 080525
LB:0 - 57,2%
LB:1 - 52,8%

Ätrabygden 080614
LC:1 - 70% 1:a
LB:1 - 62,1% 2:a

Marks 080712
LC:2 - 70% 2:a *
LB:2 - 59,7% *

*felridning

Är ändå nöjd med resultaten!
Kan väl sammanfattas med att vi hade ett fullständigt dipp på GHEC, men där var jag i ärlighetens namn ute och cyklade fullständigt. Var i botten själv ridmässigt och ville absolut inte åka, men det var lagtävling och jag hade lovat. Nu var det ju varken till eller från med mig och mina urusla resultat men men... ;o). Om man ska reflektera över "totalen" så kan man väl säga att jag har varit lite ofokuserad under våren av olika anledningar (bröllop, gårdköp, försenad husförsäljning - läs dubbla hyror med de hemska räntorna som varit under våren, flytt, hästflytt, renovering, jobbstrul, tränarstrul). Är inte så mycket att säga om det, mer än att: är man inte fokuserad så blir det inte bra resultat. Har sista månaden hittat en hel del knappar på Ella och börjar hamna i ett läge där jag känner mig mer säker. Vi har vår stora svaghet i galoppen, dels att vi ha haft svårigheter med den pga låsning i Ellas rygg och dels rider jag galoppen alldeles för dåligt. Halterna ska vi inte ens prata om (finns inte)... Travprogrammet är oftast bra och vi plockar mycket 7:or och (en hel del 8:or det sista). Om jag bara har skärper till mig och är fokuserad genom hela programmet så kan vi mycket väl vara lika stabila i LB som i LC, men jag blir lite fjantig så fort jag känner att Ella är spänd, stirrig, tittig. Då blir jag passiv och rider lite daltigt = inte bra. Och det här med felridningarna!!!! Det får jag ju bara sluta med - är ju pinsamt dåligt, men dom kommer när jag tappar fokus... (börjar se en ganska klar röd tråd *s)....

Så målsättningarna då?! Med "facit" från våren är det nog så här:
1. KONCENTRERA MIG & RIDA!!!!
2. Nolltolerans på felridning (tror iofs att det kommer lite med första punkten)
3. Stabilisera galoppen (även den förvända) samt fattningarna
4. Få till en godkänd halt
5. Rida för jämnare resultat i LB
6. Träna minst 3 ggr/v utanför ridningen
7. Starta LA:1 och ev LA:3 innan jul-ledigheten  (under förutsättning att 1-7 ordnar upp sig *S)

Puh... Blir alldeles nervös bara man skriver ett "A" i klassomnämningen ;o)


Wish me luck!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0