Kiropraktik - en mystisk men ack så intressant vetenskap!

Har ju alltid varit väldigt intresserad av hur saker och ting i kroppen hänger ihop - orsaken är nog ett ryggproblem som följt mig dom senaste 12 åren. Har på denna period hunnit avverka de flesta kategorier av olika inriktningar, "vanlig" läkare, naprapat, sjukgymnast, osteopat, akupressur, akupunktur, kiropraktik etc etc.. Har provat mig fram och nu funnit att kiropraktik som den som går vinnande ur tävlingen. (Kan hänga ihop med att jag har hittat en kiropraktor som jag är grymt nöjd med)!! Det har visat sig, att mitt fleråriga ryggproblem faktiskt bottnar i ett problem med en nack-kota... Helt fascinerande! Är nu mycket nära den stora skatten markerat med "X" på kartan - i mitt fall är detta att inte har ont... Känns helt osannolikt när man levt med detta i så många år. Hur som haver, bara denna utvecklingen är ju fascinerande i sig - men nu är det så att min fantastiska kiropraktor även behandlar hästar (är utbildad i 10 år totalt varav 6 år på människor och 4 år på djur) så det är EXTRA intressant när hon hittar grejer i Ella som jag med mina problem fört över till hästen...

Hon har idag varit ute och behandlat Ella för andra gången, det som jag har hakat upp mig på är ju att Ella tar kortare steg med vänster bak och har gjort så i snart ett år. Förra gången hittade kiropraktorn (K) att Ella hade en liten rotation på bäckenet, vilket innebar att hon var lite högre i bäckenet på vä sida och därför inte kunde få fram sitt ben i full steglängd. Detta behandlades och K tyckte att det blev mycket bättre men vi bestämde att följa upp det ytterligare 1 gång. Så idag hade jag behandling innan och sedan åkte vi till stallet för att ta Ella. Det som vi har hittat på mig är att jag har problem med en nack-kota på höger sida, vilket gör att jag avlastar på vä sida genom att jag roterar mitt bäcken och får något kortare vä ben - och gissa vad?! - det överför jag till Ella som fortsätter den avlastningen för att kompensera den snedheten som jag överför till henne genom sits och inverkan!!! Och detta leder till att hon vrider sig och blir kortare i steget på vä bak...  Om man betänker att en häst känner en fluga som sitter varsomhelst på sin stora kropp, dom byter riktning bara man lägger pyttelite mer belastning i ena stigbygeln - tro Pelle att jag sätter snedhet i hästen om jag är krokig som som en gammal bonnamora i ryggen... Så nu jädrar ska här snäppas upp med sits och inverkan!!! Har planerat att gå ut och springa imorgon, slänga in lite situps och armhävningar dessutom! För till och med jag har redan listat ut att när jag säger att "det går troll" i vänster galoppfattning... - guess who is the goblin?! Så jag får uppdatera min målsättningslista nedan, ny punkt: träna minst 3 ggr i veckan utanför ridningen!

Hm... detta fick mig osökt att tänka på en sak... Skrev ju i mitt förra inlägg att jag senaste månaden hade hittat en del knappar på Ella och att jag kände mig säkrare på min egen ridning  - KAN ju faktiskt vara en bidragande orsak att jag har varit betydligt bättre map snedheten den sista månaden... Vi började ju min behandling för ca 7 veckor sedan... Hmmm... Mycket intressant....

//Trollpackan
ps. tydligen tiltar jag mitt huvud åt vänster - om ni ser mig göra det så får ni säga till mig att sträcka på mig och sitta rakt ;o)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0