Ahhh... Falsterbo - bättre och bättre för varje år :o)

Då var man hemkommen igen efter 3 dagar i Falsterbo. Har varit fantastiskt roligt och givande!! Gustaf och jag åkte ner i måndags med bussen. Planen var att följa 5-åringarna för att se hur fina dom KAN vara och det var jättekul. Fanns några riktigt läckra hästar, och man blev grymt imponerad av många dom och alla duktiga ryttare!! Jag är full av beundran, respekt och i vissa fall - gryyymt avundsjuk ;o) tänk att få rida på sådana hästar till vardags!! Varför slutade jag med hästar när jag var 15 och höll upp i 12 år??? Är ett av livets mysterier... Hade jag inte gjort det hade jag sannolikt dragit iväg någonstans utomlands för att rida och det hade ju varit så himla kul! Men, men - inte gråta över spilld mjölk! Däremot får man försöka rycka upp sig och jobba mer och hårdare helt enkelt. Men oj så inspirerad jag blev. Och blev sjukt förtjust i denna 5-åriga hingst:

Scharmuer e. Schwadroneur - Napoleon



Var även han som till slut vann 5-års finalen, en jättehärlig hingst. Var lite så att jag funderar på att använda honom till Selene nästa gång men han är tyvärr karp-ryggig och det känns lite osäkert... Hmm... Man vet ju inte hur han nedärver då i år är första året som han betäcker. Men jag fick kontakt med en uppfödare som hade betäckt ett sto med honom och vi bestämde att vi ska höras av framåt våren, får han ett sto-föl är jag intresserad ;o)

Vi lärde dessutom känna 2 damer (U & H) på dressyrläktaren som var hur härliga som helst, satt med dom i 2 dagar. Den ena visade sig att hon har jobbat på ridsport en herrans massa år och (som den andra uttryckte det) kunde "mer om halvblodsaveln än någon i hela Europa" - och det stämde nog ganska bra. Är alltid kul att prata med människor som har en brunn att ösa ur. Det hon inte visste om exteriörer, stammar, hingstar etc är inte värt att veta. MYCKET givande att sitta och titta på klasserna med dessa damer. U hade H som "gudmor" till sina 2 senaste föl, varav den ena hade fått 51p på fölmönstringen förra året och den andra ska visas i augusti. Det som var lite kul var att en av deras favorit-hingstar är Rosevelt (samma som jag!!). Så det var kul. Han var ju den som jag ville använda från början men backade på att han inte skickade sperman... Men jag hänger inte läpp för det! Är så himla nöjd med mitt val av hingst (som vi för övrigt träffade live igår men det återkommer jag till). "Domen" om mitt val av hingst var väl att man ville önska lite mer gångarter och bakbensaktivitet, men att han lämnar väldigt snygga avkommor... Känner mig ändå väldigt bekväm med mitt val då Selene faktiskt har väldigt bra bakbensaktivitet. Dessutom fick jag förklarat av Figaros ryttare (RM) att hon saknar ibland det där lite extra stinget i honom - han är snudd på FÖR cool för hennes smak och att detta kommer från Florestan. Och även detta är ju toppen då Selene har lite mer nerv än hon kanske behöver ;o). Och figaros gångarter räcker för mig i detta skedet. Däremot NÄSTA föl kanske blir mer avlat med den intriktningen... Blev som sagt helt såld på Scharmeur - helt ljuvlig!!! Men det var ju det här med karp-rygg... Tja vi får helt enkelt se det här fölet som uppfödaren ska få för det är helt klart en häst i min smak! Fick även tips om en tysk hingst som finns på import som tydligen ska vara helt fantastiskt - får kolla upp honom lite... :o). Sedan fanns där en ursnygg fräck 6-åring från Danmark som hette Polka Hit  Nexen som var helt ljuvlig också. Decorus såg väldigt fin ut för Stefan Jansson, var hur många fina ponniesar som helst... Ja, bara att njuta... Här följer ett axplock från dagarna igen (obs, gardinerna i bussen ska bytas ut, har köpt tyg men vi hann bara inte innan vi åkte *hahaha*) 





Rosevelt e. Rotspon - Lauries Crusador xx (inte snyggaste halten kanske men fick ju en schysst bild på Brinkens kalufs *s)


Som alltid när man varit i Falsterbo tycker man att man har för få hästar! Jag är jätte-jätte sugen på att köpa mig en till. Men det finns ett litet aber - dom kostar pengar...  Med tanke på senaste halvåret med gårdköp, bröllop, paddockbygge, renovering etc etc så kanske inte ett hästköp är det som är lättast för mig att motivera för tillfället?! Och argumentet - "vi behöver en 4:e häst i hagen" - kanske inte väger så tungt för att motivera just ett hästköp? För då säger bara Gustaf - men hitta en till inackordering då... *hmpf, fnys, knyck*. Fattar han inte hur svårt det är att hitta en BRA inackordering?! Jaja, han har iaf gått med på att vi ska åka till Verden i oktober och har även lovat att vi då ska åka vägen om Otto och "kika"... Let's keep our fingers crossed ;o)

Men nu kom jag lite "off topic" igen :o)
Var mycket roligare att vara där i början på veckan och titta på unghästarna än sista helgen som jag normalt sett har varit. Kanske beror det på att mitt hästintresse har tagit en annan vändning de senaste 2 åren men hädanefter kommer jag alltid åka dit dessa dagar. De 3 dagarna vi var där bara flög iväg och (tro det eller ej) men Gustaf tyckte det samma! Vi satt och tittade på dressyr i typ 11-12 timmar och det kändes som 2. Gustaf fick även tillfälle att fota in sig på nya kameran så han var ju supernöjd med det...

Shoppingen då?! Jag hade ju deklarerat till G att jag inte behövde handla någonting... Eller hur?! *hahaha*. Det visade sig att jag faktiskt BEHÖVDE ett par svarta ridbyxor (för det har jag letat efter jättelänge och dom här var skitsnygga)! Sedan är ju Ellas remontgrimma jättesliten och ful (vilket han iofs höll med om) så jag BEHÖVDE ju ett nytt träns till henne också... Och sedan hittade jag en skitsnygg Pikeur tröja med dragkedja och luva som jag också bara BEHÖVDE köpa ;o)... Fast Pikeur tröjan fick jag faktistk av G så det var ju toppen för den var oförsvarbart dyr... Men nu inser ju även jag att jag får ligga lågt med shopping ett tag, det har varit lite FÖR mycket nu det sista... Är helt sjuklig med det, börjar jag shoppa så kommer mina gamla "shopaholic" tendenser tillbaka - och jag kämpade ju med att få bukt på dom i nästan 1 års tid... Skrämmande! Men,men är man i Falsterbo så ;o). Nu ska jag ligga lite lågt med det ett tag iaf...

Jag avslutar detta inlägg med följande bild - detta måste väl ändå vara "the holy grail" av plaketter...Tänk om man en gång hade kunnat få förtjäna en sådan... *drömma går ju*


Kommentarer
Lars

Gustaf, akta dig nu. Att gå med på ett stopp på ett stuteri är ett halvt nederlag ;)Åkgräsklipparen hänger löst när det skall samlas pengar till inköp av en häst till "vrakpris" (d v s ungefär samma pris som halva gården)... :)

2008-07-18 @ 18:08:14
URL: http://lanciosgummipappa.blogg.se/
Gustaf

Jo, jag har redan visats ett par annonser på "lämpliga" avelsston, sen jag kom hem...

Ge fingret och ta hela handen brukar man ju säga.

Det känns som att det vips bara är egna hästar i vårt "inackorderingsstall" ;-)





2008-07-18 @ 19:53:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0