Galen dressyrdebut?!?!?

Igår skulle jag och Ella göra årets dressyrdebut på en programridning på Bulycke... Vi fick ju inte bästa uppladdningen för Ella drog på sig ett sår på ena bakbenet i tisdags och benet svullnade upp... Red på lördagen, vila sönd, tömkörde mån och sedan kom såret och svullnaden så promenad tis-tor och ett joggingpass fre... Man väl säga att jag minst sagt kände mig totalt oförberedd för att ge mig ut på 2 program. Men det var bara att bita ihop och åka. Behöver ju de få programträningar jag kan få innan BC...

Ella var iaf taggad till tänderna (inte så konstigt med veckan som varit) och det var inte lätt att få henne kommunicerbar. Var SPÄND som satan rent ut sagt. Dock måste jag säga att hon verkade tycka det var kul för hon sprang runt och stajla på framridningen... Fick känslan av att hon ropade "titta på mig, titta på mig" hela tiden, har ju alltid hävdat att hon är en teater-apa och det står fortfarande fast ;o).

Red LC:1 och kom HELT av mig. Har tyckt det verkar så toppen att inridningshalten är borta men ack så jag bedrog mig... ;o). När jag red upp och inte gjorde halten fick jag total meltdown och fattade inte var jag var eller vad jag skulle göra... Tappade bort mig totalt och första diagonalen häll på att bli en serpentin, men jag kom snabbt på mig och fick "vinglig väg" istället. Sedan ska man rida 15m volt på kortsidan och jag tänkte "aha serpentin" igen och började med det - för att återigen komma på att det var fel - styrde runt och fick kommentaren "för stor första halva, sen bra"... Hahaha... Sedan kom iaf min efterlängtade serpentin och efter det var jag lite bättre med, dock var Ella överladdad och var svår att få avslappnad. Var allmänt spänd och lite störig faktiskt, slog med huvudet i skrittupptagningen och var allmänt springig och hastig... Med en blandat kompott mellan 3:a och 7:or lyckades vi skrapa ihop 61,5% iaf och jag var ju toppen nöjd med det. Trodde knappt vi skulle få 50% men samtidigt - det hon gör bra är ju faktiskt bra. På kommentaren där nere stod det "Spänstig häst med god energi och lätta rörelser. Lite spänt och hastigt ibland och ibland något oförberett i programmet. Trevligt i övrigt, kvalitéer finns! Stäm av och inverka mer. I övrigt mjukt och prydligt ridet"... Skrattade lite för mig själv när jag läste "ibland ¨något oförberett"... ;o)

När jag sedan skulle in på banan till LB tyckte Ella det var så livat att hon tiltade ur fullständigt, hon bockade, brallade och stegrade och det var länge sedan jag satt sååååå löst ;o) SKITUNGE!! Tack och lov var detta INNAN startsignalent och vi fick faktiskt något extra varv innan den kom... Helt mirakulöst lyckades jag samla ihop mig och Ella hakade på och vi genomförde en riktigt bra LB för att vara oss, fortfarande lite spänt här och var men ändå. Jag var supernöjd!! Har ju tyckt att LB fortfarande är lite för tufft för Ella med att hålla ihop i galoppen men igår var hon jätteduktig. Stolt som en tupp skrittade jag av henne ute ganska länge innan jag hämtade protokollet - 67,2% !!! Kommentaren denna gång var "spänstigt, energiskt och lätta rörelser. Ganska stadig i formen. Välridet med väl förberedda rörelser och fina halvhalter som går bra igenom. Stäm av lite mer innan längningarna. Trevlig uppvisning". Får ju säga att det var ju lite bättre än första ;o). Här låg betygen mellan 5:or och 8:or så det var ju kul!
Ni kan tro Ella fick massa godis, morötter och mat när hon kom hem ;o).

Min fina, fina lilla bus-fia...

Som vanligt missade vi att fotografera men jag ska se om jag kan få in filmen på datorn istället... Vilken dag som helst ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0