Ridrapport

Igår knatade vi bort till ridhuset och skulle rida för första gången sedan i fredags (hon har vilat i 3 dagar när vi var borta och dagen innan tömkörde jag henne i paddocken). Ella kändes väldigt pigg och fräsch. Som vanligt hade jag ingen "plan" med ridpasset utan jobbade mest med det som behövdes för dagen, dvs gas & broms, lösgörande med sidvärts, bjudning i skritt och få igång ryggen i galoppen. Hon har börjat fatta att skritt faktist ÄR en gångart som man jobbar i och jag börjar bli konsekvent med igångsättningar och avsaktningar... *äntligen*...

I galoppen ställde jag mig i lättsits och lät henne rulla på ganska låg och rund i formen men med fokus att få upp och igång ryggen och Ella verkade nöjd med det... Har ju jobbat ganska mycket med galoppen det sista och då särskilt förvänd, å ska jag rannsaka mig själv så kanske inte vi får med ryggen hundra i den förvända... Är så mycket att tänka på så det blir att jag "glömmer" ryggen lite... *amatör vettu ;o)*. Inte så att hon släpper den helt, men det blir nog lite slarvigt. Så gårdagens ryggstretch i galopp kändes HELT rätt... Tycker överlag att hon känns toppen och känner mig liiite fjantig som ska åka in med henne på måndag, men det är lika bra nu - behöver checka av henne för att kunna släppa det mentalt. För hon är fortfarande varm och lite gallig... Tyvärr! Men å andra sidan så blir ingen gladare än jag om hon är "hel och ren" på måndag!




Använder ju speglarna iaf ;o)

Det som inte kändes så bra igår var att hon blev rätt framtung i traven efter galoppen... Vet inte om det var att hon blev trött men tyckte nog att hon blev lite hängande i handen :o(... eller om det var för att jag hade jobbat henne rund och låg i galoppen... Eller om hon har ont i sina framben... Men, men, hade ridit länge nog igår så jag nöjde mig med att lägga ner henne och vara klar. Får se hur hon känns idag!

På hemvägen red vi förbi det lilla fölet som jag kärat ner mig i... Sötaste lilla varelsen!!



Har förresten kommit på en till fördel med att bo på landet - blir så fina bakgrunder på fotografierna *hahaha*

Här är det kossor som är skiiit-farliga enligt primadonnan... ;o)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0