N-träning och ny förmåga ;o)

Imorse var jag iväg och tränade för N igen. Var ett... intressant... träningspass! Ella var på uruselt humör, stod och sparkade i väggen ungefär hela vägen till Landvetter *suck* hon är verkligen supertramsig ibland! Insåg ju att jag hade ett ridpass framför mig på tramsig, brunstig sur-Ella...*kul*. Träningen var kanske inte det roligaste ridpasset vi haft men det var nyttigt. Får ju erkänna att med tanke på att jag aldrig har utbildat en häst tidigare så finns det ju säkert en miljon fel jag gör. Ett av dessa är att jag inte har varit duktigare på att lära Ella vara mer alert på skänkeln. Har ju "böjt henne för handen" och inte varit konsekvent att hon ska böja sig runt skänkeln... Nu när man siktar mot LA blir ju det mer tydligt. När hon ut högerbogen har jag försökt parera det med handen vilket såklart är ganska puckat. Måste ju lära mig placera bogarna för skänkeln... Samtidigt som hon trycker ut höger bogen trycker hon sig emot min vänsterskänkel. Så passet idag gick ut på att få henne att sluta hänga mot min skänkel och istället flytta sig för den - och det gick!!! Kom till slut igenom det riktigt bra (efter många protester och Ella-trix såklart *s) men när hon väl släppte blev hon jättefin... Så jag är supernöjd med passet även om det inte var det kuligaste ridpasset genom tiderna direkt... ;o). Blir sån otroligt skillnad i hur hon rör sig när hon kommer loss ordentligt i bogen. Får absolut jobba på detta för hon blir ju så himla fiiiin :o) 


Ett av Ellas alla trix (ger mig sjutton på att det är Battis som lärt henne det *hahaha*) är att försöka skala av matte mot sargen när den lilla Primadonnan tycker det blir för jobbigt ;o)


Men simsalabim - det gick ju visst att jobba!! ;o)

Själv var jag HELT färdig när vi kom hem. Jag och G somnade som 2 små grisar och nannade gott i säkert 2 tim ;o). På eftermiddagen var det dags för nästa äventyr - vi skulle åka och titta på en unghäst igen... Har gått tillbaka till ursprungsplanen. Den planen var att jag skulle leta efter en 1-åring för det skulle vara ett lagom åldersintervall i förhållande til Ella. För att göra en lång historia kort så hade jag slumpat över en annons på ett sto e. Rosevelt (för den som inte vet så var ju Rosevelt en hingst som jag först började klura på men vågade inte använda då han har dålig spermakvalitet och det var första fölet för Selene, visste ju inte alls om hon skulle ta sig lätt eller ej). Så den lilla damen var ju onekligen intressant och dessutom till ett bra pris... Är ju alltid svårt att titta på 1-åringar, dom är ju så valpiga och ojämna i kroppen... Men iaf, jag blev helt såld på M och har bestämt mig för att köpa henne!! Kallar henne M så länge, vill inte lämna ut för mycket detaljer förrän allt är klart. Men här kommer ett smakprov ;o)




SÅKLART är hon mörkbrun och nästan inget vitt, men så ska hon ju bli Ellas "lillasyster" också... *hahaha*


Kommentarer
SaraMara

Hon är verkligen ljuvlig den lilla! Mörkbruna hästar is da shit. ;-) När flyttar hon till (M)Ellabo då? :-))

2008-08-26 @ 09:46:28
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Jennie

Tack, är grymt nöjd faktiskt... big smile

Inspektion på Åby med tillhörande röntgen för ev lösa benbitar är inplanerad på TORSDAG em, vilket innebär att hon levereras hem till mig efteråt vid positivt besked ;o)

2008-08-26 @ 10:16:20
SaraMara

Wiiieee vad spännande! :-))) Håller tummarna då!

2008-08-26 @ 20:15:47
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Jennie

Tack, tack!!!

Känns galet roligt ;o)

2008-08-27 @ 09:02:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0