Back To Basic!

När det omedelbara missnöjet över helgens aktiviteter har lagt sig (och vi har tagit ett par lugna dagar), har jag  funderat lite till och konstaterar att vi har egentligen "bara" samma, gamla grundproblem fortfarande - Ella blir för lång och ostadig i formen för att jag inte kan hålla ordentligt i tygeln. Jag har skrivit det förr men tänker banne mig inte behöva skriva det igen! Nu är det 100% fokus på att jag ska lära mig sitta ordentligt på häcken och hålla i tygeln och Ella ska jobba rakriktad, i form. Detta innebär att Perfect sit-bågen återigen är med på ALLA ridpass (på banan) och det ENDA jag tänker på är att hålla kvar tygeln och att Ella ska vara rak. Hon kan gå i vilken snigelfart som helst i princip, bara hon är rak och eftergiven!! Blev såklart väääldigt intressant första passet med detta fokus men jag kan iaf konstatera att Ellas passage är det sannerligen inget fel på ;-). Blev såklart en hel del tjafs då Ella tyckte det var vansinnigt onödigt när jag faktiskt höll kvar i tygeln och vi gick  mer bakåt än framåt ett tag, men till slut blev det riktigt bra och jag kände mig genast mer hoppfull inför framtiden! Kanske är det inte helt kört för oss ändå?!
 
Fille-prinsen har gått från klarhet till klarhet de sista ridpassen. Han är välbalanserad och jag kan jobba honom med rakriktning och kontakt. Är skönt att släppa bebis-tänket och rida honom ordentligt. Han är superduktig i vänstergaloppen och kan galoppera genom kortsidorna utan minsta problem. Blev riktigt imponerad! Högergaloppen däremot var ingen picknick att åstadkomma! Det var inte så att han fattade fel galopp utan snarare att vi inte kom upp i galopp överhuvudtaget! Lyckades iaf till slut och det blev ett knappt varv - men galopp - och det var jag ju såklart nöjd med. Idag däremot galopperade han högergalopp för glatta livet på uteritten så han jämnade upp sidorna ;-). Han lyckades till och med köra om Ella som blev tokförbannad och studsade till, varpå Fille brallade till lite... hahaha, knäppisar. Det var rätt oförargligt och Helena satt säkert i sadeln. Vi hade en jättehärlig tur i underbart vårväder!!
 
                          
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0