Fillidutt rapport :o)

Selene verkat ha landat i sin dräktighet och är mycket mer kontaktsökande och social igen, känns väldigt skönt att hon verkar må bättre! Hoppas det håller i sig hela vägen nu för hon är ju så himla mysig när hon är på det humöret.... :o). Jag läste att i andra delen av dräktigheten så utvecklas fostrets könskörtlar och detta gör att det produceras ett speciellt östrogen som ökar fram till dygn 200-260. Kan ju mycket väl vara så att det är detta är en period som varit jobbig för henne men att den processen nu är "klar" och östrogen produktionen har minskat = bättre humör?!

Fillidutten närmar sig nu 240 dygn med stormsteg och nu är det mycket som hänt sedan sist. H*n är nu ca 80 cm och väger 15 kg (kommer väga ca 50 kg vid födseln i slutet av april så det är fortfarande mycket kvar). Fillidutten ser idag ut som ett pyttelitet föl med hovar, man och svans på kroppen.... 
 
Ser ut ungefär såhär. Bilden är som vanligt ifrån:
http://connemaraponny.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=1cfd5d35-7aa7-4cf6-bcba-515e7c970aef&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Helt fascinerande! Hade man kollat med ultraljud nu skulle jag få veta vad det är för kön på den lilla raringen... Är så spännande - jag vet knappt hur jag ska kunna bärga mig, men det är bara att bita ihop. Har namn klart för stoföl och 2 alternativ för hingstföl men har inte riktigt bestämt mig ännu ;o). Får klura lite till och se vad som tittar ut. Gissningsvis är det ju en mörkbrun liten raring *hahaha*, för jag tvivlar på att det kan bli så mycket annat ur dessa? :o)

Mamsen


Papsen (bilden lånad från http://www.gransbostuteri.com)

Någon som sätter emot på färgen... ? ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0